onsdag 24 augusti 2011

Sista veckan i frihet

Denna sista ljuva semestervecka har hittills varit ganska händelserik. Måndagen inleddes med Gekås. och tisdagen var det operation-städa-garaget. 

Hela sommaren har jag tänkt att jag måste ta tag i att röja upp i garaget. Jag har gått in, tittat mig omkring och med en suck vänt och gått ut igen när jag sett hur mycket skit vi staplat i högar. Ungefär så mycket att man knappt kunnat ta sig fram. Denna gången drog jag på mig arbetshandskarna och tog i. Fem sopsäckar med skräp, hur har vi kunnat samla på oss så mycket skräp? Mer plats på hyllorna och mer plats på golvet. Sen var det ju den där gamla ekkistan och jag bestämt skulle få nytt liv och flytta ut in i uterummet som soffbord. Lite jobbigt bara att det var ved staplat i hela kistan och en meter upp.

Drog en djup suck och började flytta veden. Då dyker barnen upp och undrar vad som händer i garaget. Perfekt hjälp tänkte jag och placerade D uppe i vedhögen och M på en trappstege vid sidan om. "Nu barn är det bara att kasta över all ved hit" sa jag och pekade på låda bredvid.
Med en glad men lite fundersam min tittar de på mig för att se om jag verkligen menade att de ska kasta. Sen börjar vi kasta. Ungarna tycket det var super kul och jobbade på som bara den, huxflux så var kistan tom, gick förvånansvärt snabbt.

Ut med kistan på gräset och börja slipa och sen betsa den vit. Blev hur snyggt som helst och kommer göra sig perfekt som soffbord till vår ursnygga hemmabyggda soffa


.


Efter allt slit i garaget var jag aningen trott och föll i djupsömn så fort huvudet nuddade kudden. När jag sedan vaknade såg jag solen stråla in genom fönstret, en av få soliga dagar måste klart spenderas på stranden. Jag och grabbarna packade fikakorg, badkläder och solstol och drog till stranden. Helt perfekt att åka till stranden en dag i slutet på augusti, vi var nästan helt själva där och till och med jag kunde i kläda mig min bikini och päsa i solstolen utan att skyla min något rultiga och inte helt perfekta kropp, att föda barn sätter sina spår och alla spår är jag inte helt nöjd med. Men vad fan... lite smällar får man ta. Skönt var det att ligga i solen i alla fall. Varmt blev det efter ett tag gick ut på bryggan och satte tån i vattnet, svinkallt och då kan inte jag bada. M där i mot  flög i vattnet och sa glatt "Det är kallt men det blir varmt när man varit i ett tag". Skönt men jag vill ändå inte bada. jag är och förblir en badkruka, som vuxen är det ett toppenuttryck som skonar mig får alla kalla bad, som barn var det inte lika kul att vara badkruka men jag överlevde det väl trotts allt.

Har också hunnit med styrelsemöte, passa barnen på vårt föräldrakooperativ, köpt nya blommor till kyrkogården som är planterade och i morgon ska sättas på plats. Bakat lite bullar och haft fikagäster, mer uterummsbygge, lite stressat gått igenom min litteratur lista och kollat in mitt schema och lite annat smått och tråkigt.

Men än är det några dagar kvar av veckan och mer att göra...



Inga kommentarer: