måndag 21 november 2011

Social eller inte

Haha, måste skratta lite åt denna bild...






Ett ganska vanligt samtalsämne nu för tiden är hur "vi", "datorgenerationen" blir allt med asociala och mest umgås med våra datorer. Hör samtal om detta lite då och då och lite här och var. Sociala medier är ett populärt uttryck och lika så ett populärt fenomen.

Men jag undrar om vi verkligen är så asociala som det sägs? För via dessa sociala medier förs ofta samtal med vänner, ett sätt att hålla kontakt och få en inblick i både nya och gamla vänners liv, helt oberoende av vart i världen vi befinner oss.

Vad spelar det för roll om jag skickar ett mail till en vän eller ringer? Ett mail skriver jag när jag kan och har tid utan att störa den som mottager mailet och svaret kommer när min vän har tid och kan svara. vi det telefonsamtal krävs att båda kan på samma tid. Av samma anledning gillar jag SMS.

Vill göra klart att jag inte tycker datorn är ett alternativ till fysisk kontakt, snarare ett komplement. För det är ganska trevligt att träffa sina vänner face to face med ibland. Vi får inte bli sittande i datorträsket och glömma att det går att gå ut och träffa människor också. Men jag tycker det är smidigt när man kan sköta kontakter, ärende och vissa inköp framför skärmen.

Tillbaka till bilden; en del av mina vänner bor också i datorn.

Inga kommentarer: