söndag 14 augusti 2011

Hur fan parkerar folk?

Jag vet inte hur många gånger jag kommit in rullande med min bil på diverse parkeringsplatser, i synnerhet närliggande Ica, folk har helt missat att lära sig hur man parkerar. Nästan varje gång är det någon som parkerat där det är tänkt att man ska kunna köra förbi. Men eftersom det är säkert en eller två meter närmre butikens dörr än om man ställer sig i markerad ruta, är det någon latmask som tycker sig ha rätt att stå mitt i körbanan.

Att en del parkerar snett eller över två rutor stör mig inte lika mycket som de som envisas parkera utanför markerade rutor bara för att stå så nära dörren som möjligt. Helst hade dessa personer troligen önskat driv-in affärer så de slapp kliva ur bilen. Kanske något Ica skulle fundera över?

En liten lektion för dig som inte vet vad parkeringsruta är:
Parkeringsrutan är den markerade ruta som finns på parkeringsplatsen, vanligtvis vit markering. Vid vissa speciella platser finns skyltar som berättar vilka som tillåts parkera där. Så som handikappade med särskilt tillstånd, eller familjeparkeringar avsedda för familjer med barn då dessa ofta är bredare än vanliga rutor vilket minskar risken att barn kastar upp bildörren och gör märke i bilen intill. Skit bra tycker jag som har små hulliganer.

Att parkera utanför markerade rutor är en dum idé då du ofta står ivägen för dina medtrafikanter. Dessutom är det inte så dumt att ställa bilen en bit från dörren då du får gratis motion om du går en bit. Tänk på det nästa gång du ska parkera!

Inga kommentarer: