torsdag 11 augusti 2011

Förlåt, jag såg dig inte

Jag kan nog uppfattas som otrevlig eller lite högfärdig när jag springer rakt förbi dig på stan eller i affären utan att hälsa. Men så är det inte jag är bara en aning förvirrad och försöker fokusera så på mitt mål att jag inte ser dig.
Är du en ytligt bekant eller någon jag inte träffat på länge eller inte träffar så ofta kan det vara så att jag faktiskt inte känner igen dig. Har nämligen kommit fram till att jag måste vara lite lätt ansiktsblind.
För hur många gånger har det inte hänt att J hälsat på någon vi passerat och jag förvånat undrat vem det var. Så har det visat sig att det är en person jag sett flera gånger kanske till och med pratat med men känner inte igen denna människa.
Det kan handla om någon granne som bara syns när vi passerar varandras hus på en promenad, en kompis kompis vi stött på ibland eller en gammal vän som vi inte sett på evigheter.
Detta är lite socialt handikappad ganska pinsamt men jag kan inte hjälpa att jag är så här.
Du kan ju i stället hjälpa mig genom att vara först med att hälsa igenkännande. Eller gå fram och knacka på min axel för att göra mig uppmärksam på att du med är där.
Men så du vet jag är inte medvetet otrevlig och jag tycker inte mindre om dig för att jag inte hälsar, jag är bara förvirrad och lite blind.

Inga kommentarer: